Werkes hírek

A Werk Akadémia 2022-es vizsgafilmjei a Toldi moziban

A Werk Film Akadémia 2022. június 28-án a budapesti Toldi moziban bemutatja az idei vizsgafilmjeit. Az aszály, a fagy, az árvíz és egyéb viharos körülmények ellenére gazdag termés lett.

Gyakran beszéltünk-beszélünk arról, hogy a filmkészítés demokratizálódott. A világhálón megszaporodtak a filmnyelven írt bejegyzések, a bloggereket lassan kiszorítják a vloggerek. De ha valaki a filmszakmába igyekszik, vagy független filmesként bonyolultabb üzeneteket – műveket – szeretne létrehozni, ehhez másfajta tudás is szükségeltetik. Ezt a tudást szeretné megadni a Werk Akadémia.

A Werk Film Akadémia 2008 óta működik. Kezdetektől a gyakorlati filmcsinálásra készíti fel a hallgatóit, akik aztán igen jó arányban és rövid idő alatt találják meg helyüket a látványosan növekvő magyar filmiparban, és egyre több díjat, elismerést söpörnek be nemzetközi szemléken, fesztiválokon. Nyilvánvaló, hogy ez a hallgatók elszántsága, ambíciói és kemény munkája nélkül nem megy. És nem menne olyan oktatók nélkül sem, akik úgy gondolják, hogy tevékenységükkel a honi mozgókép ügyét, jövőjét szolgálják. Az oktatók között megtalálható Ferenczi Gábor, Grósz Artúr, Hargittai László, Kolozsi László, Marton Frigyes, Nagypál Orsi, Paczolay Béla, Réz András, Varró Attila, Várhegyi Rudolf.

Ja, a termés! Minden évjáratnak más a bukéja, a zamata, hiszen a Werk Film Akadémia hallgatói mindenki máshoz hasonlóan átélik sebesen változó életünk örömeit, drámáit, és ezekből az élményekből, érzésekből születnek a filmjeik. Az idei felhozatalban az egyik gyakran visszatérő gondolat a határok átlépése – a szó közvetlen és átvitt értelmében egyaránt. Két filmben is megjelenik az országhatárok átlépése, és több film is elmélkedik az élet és a halál határának átlépéséről. Adjuk hozzá még azokat a filmeket, amelyekben a határátlépés a klisék meghaladását jelenti. Szóval szinte mindegyik friss film felteszi a kérdést: mi van odaát? Ebben a közös kíváncsiságban nagyszerű színészek segítették a werkeseket, köztük Faragó András, Galkó Balázs, Kútvölgyi Erzsébet, Szacsvay László, Zsótér Sándor.

Elsőfilmesnek lenni nem szégyen, nem dicsőség: állapot, amely a második filmmel visszafordíthatatlanul elmúlik. Elsőfilmesnek lenni nem mentség. Mert az elsőbe anyait-apait bele kell adni. Aztán az összes továbbiba is. Úgy gondolom, hogy a WERK mostani elsőfilmesei elődeikhez hasonlóan komolyan vették a mesterségüket és sikerült hús-vér történeteket elmesélniük.

Réz András, a Werk Akadémia művészeti vezetője